De fleste af os kan være ret overfladiske, når vi begiver os ud på en shoppingtur. Vi kigger på hvordan tøjet og skoene ser ud, når de hænger på stativerne, og ser os i spejlet, når vi har prøvet dem på. Baseret på hvad vi ser i spejlet, og de mavefornemmelser looket giver os, så vælger vi enten at købe det, eller lade være. Det er kun naturligt: mode er trods alt meget visuelt. Moden er hvad der forvandler tøj fra kedelig og pragmatisk beklædning, og til noget mere levende og spændende. Mode er kommunikation igennem vores påklædning: vores tøj bliver til en forlængelse af vores væsen og personlighed.

Det betyder dog ikke, at det ydre kan stå helt alene. Hvor mange af os har ikke lige prøvet at noget nyt og lækkert vi har købt pludseligt falder fra hinanden efter den anden eller tredje tøjvask? Det er altid en enorm skuffelse, og vi føler at vi er blevet taget ved næsen. Der er altså også forventninger om en vis form for kvalitet eller holdbarhed når vi køber noget modetøj. I praksis tror jeg, at de fleste mennesker forventer, at noget modetøj vil holde mindst ligeså længe, som trenden varer. Hvis det er populært at have lyserøde t-shirts på for eksempel, så vil de fleste forbrugere forvente, at en moderne lyserød t-shirt vil holde sig pæn og funktionel ind til det ikke længere er moderne at have lyserøde t-shirts på. Da nogle trends overlever i langt længere tid end andre, så er det selvfølgeligt ikke altid, at dette holder i praksis. Det er dog en udmærket tommelfingerregel for, hvad folk forventer når det kommer til kvalitet og holdbarhed.

En anden faktor er komforten. Tøj kan sagtens være både flot og holdbart uden nødvendigvis at være særligt komfortabelt at have på. Hvis man virkeligt går op i mode, så er man til en vis grad villig til at lide for skønheden: eksistensen af høje hæle er et ganske godt bevis her på. Alle har dog deres grænse, og det betyder, at komfort også er en vigtig faktor i vores beslutningsproces. Noget bliver ikke moderne, hvis det ikke har en vis grad af komfort.

Det interessante er, at komforten er begyndt at blive den primære parameter, som de forskellige modehuse og designere er begyndt at konkurrere på. Et godt eksempel på dette er de håndlavede fleksible såler i rieker sneakers: her har man virkeligt satset på, at differentiere sig på komforten. Et par sko fra Rieker har såler der gør tilpas stor en forskel til, at mange foretrækker dem over lignende sko fra andre mærker. Det har de andre sko-producenter selvfølgeligt opdaget, og det betyder at moderne sko i højere og højere grad begynder at have fleksible såler og andre former for komfortskabende teknologi og innovation.