Tre ting alle bør vide om biler

Der er mange, der vil påstå, at de ved alt, hvad der er at vide om biler ? og det er især dem, der bør læse denne artikel. Det viser sig nemlig, at de fleste overvurderer deres egen viden om biler og evner til at sætte dem i stand. Det ved både din mekaniker og din forsikringsrådgiver, og jeg er sikker på din bankrådgiver vil takke dig, hvis du tager en snak med dem først. Og det er bl.a. dét, der nu bliver forklaret som den første ting, der er værd at vide om biler.

Den første og måske vigtige ting du bør vide er, at din mekaniker formentlig ved mere end dig. Det kan være svært for nogle at indrømme, måske især de mænd, der ser sig selv som macho og har lidt for store egoer, men det gælder bestemt også andre grupper. Hvis du er i tvivl om nogen som helt med hensyn til din bil, så er det formentlig en god idé at spørge din mekaniker, før du bare prøver dig frem. Det kan spare dig ikke bare masser af penge, men også tid og mentale ressourcer, der kunne være brugt på vigtigere ting i dit liv. Ingen lever evigt, alle kan bruge flere penge, og alle blive trætte og sløve efter en lang dag på arbejdet.

Den anden ting du bør sætte sig ind i er hvor begrænset din egen viden er; før du går ud og lærer hvad end, der falder dig ind, så prøv at sætte dig ned og skrive alt, hvad du ved om biler, alt hvad en mekaniker skal kunne, som du ikke kan. Derudover er det altid en god idé at tænke en smule over, hvordan mekanikeren mon gør de ting. Alt fra bilrude reparation til hvordan de skifter dæk. Du kan lære meget af tankeeksperimenter og ved at se de professionelle over skulderen, og der er intet vigtigere i livet end at lære.

Den tredje og ifølge nogen vigtigste aspekt af biler er, at de ikke har et hjerte, og at intet gør ondt på dem. Der er intet i vejen for at skrue lidt hårdere eller slå den irriterende, stædige maskine. Ups, det lød som om jeg personifiserede bilen, og det er netop dét, man skal passe på med. Du må gerne være lidt hård ved bilen og sparke tid den, når du bliver frustreret, selvom det nok er bedre at lære mere om ens følelser og prøve at forstå, hvad der ligger bag ens temperament, men det er en helt anden diskussion.

Derudover er det godt at sætte sig ind i bilens anatomi. Ligesom med mennesker består biler af mange dele, som kan betragtes enten hver for sig eller som en del af en større helhed. Til sidst bør man anerkende, at ingen ved alt om biler. Du kan tage fejl, din ægtefælle kan tage fejl, din nabo kan tage fejl, din mekaniker kan tage fejl, og sådan er det nu engang.