Grafiske plakater er generelt ikke så populære som andre trykte reklamematerialer, her i blandt brochurer og flyers. Et interview med diverse kunder i et af Danmarks bedste reklamebureauers Butikslokaler viste, at de typiske grunde til at folk undgår plakater i reklame-øjemed er:

• De er dyrere
• Man får et mindre antal i forhold til brochure og flyers
• Det er svært at nå en bestemt målgruppe
• Man er begrænset i antallet af steder, de kan vises

Undersøgelser har vist, at folk generelt stoler på trykte plakater. De minder på sin vis om skilte, som vi jo er trænede fra barnsben af til at være opmærksomme på og forstå. Dette resulterer i en stor og målbar tendens til, at folk der går forbi og ser en plakat stopper op for at læse dem. Plakater kan altså være meget nyttige, og kan være en utrolig effektiv måde at reklamere for en virksomhed på. Man kan dog let ende ud med en plakat, som alle overser eller ingen gider læse. Her er det vigtigt at man sørger for at forholdet mellem billede og tekst er ret højt. De skal være visuelt slående for at kunne trække folk ind. Plakaten skal altså sælge sig selv i sit udseende, og lokke folk ind, før den så kan sælge dem det du gerne vil reklamere for. Sørg for at din tekst er kort og præcis, og at du beder dem direkte om at gøre en handling. Det kan være du gerne vil have dem til at sende en SMS for at få flere oplysninger, besøge din hjemmeside eller ”Synes godt om” dit arrangement på Facebook. Hvad end det er, så fortæl dem meget direkte hvad du gerne vil have de skal gøre.

Plakater bruges mest til at reklamere for begivenheder, men hvis du arbejder indenfor i et butikslokale eller har et ventelokale, kan de vises i dine egne lokaler for at føre dine nuværende kunder opmærksomme på andre produkter eller tjenester, du tilbyder.

Plakater har en tendens til at blive trykt på tykkere papir end foldere og flyers, og er generelt af højere kvalitet. Dette forklare hvorfor de er dyrere. Tænk nøje på, hvor du skal vise dine plakater. Der er love, der stopper dig fra at klistre dem op hvor som helst. Sørg for, at de udvalgte plakatområder er på steder, hvor din målgruppe vil se dem. Hvis din plakat er til en begivenhed, så tag at spørg rundt i butikkerne i området, om de vil være okay med at have plakaten hængende i deres vindue.

Plakater kan bestemt være et meget effektivt markedsføringsredskab. Som med alt andet, skal du dog sørge for at få det gjort korrekt. Få råd fra en professionel designer – så får du erfaringer fra en der har designet hundreder af salgsfremmende produkter før, og dette er deres forte. Og være ikke nærig når det kommer til udskriftskvaliteten – det vil være meget tydeligt for dine kunder, hvis du sparer penge her.